posta@acompagna.org

Statuto   precedente | successivo

A Compagna > Statuto > Statuto del 1954

Statuto:
[Art. I] [Art. II] [Art. III] [Art. IV] [Art. V] [Art. VI] [Art. VII] [Art. VIII] [Art. IX] [Art. X] [Art. XI] [Art. XII] [Dispozision tranxitoria]

INNO DA «COMPAGNA»
Versci da «Compagna» - Mûxica de Natale Carosio

I
Tra i Zenéixi da Compagna
Ne-a sò sc-cetta libertae
radûnae in te l'Aula Magna
pe l'önô da seû Çittae

regna a viaxa fratellanza
o rispetto dell'Idea'
e s'apprêuva a maggioranza
l'espresciõn da seû voentae.

II
Chî in ta «Compagna» én tûtti çittadin
che, se mugugnan, vêuan megioâ o destin...
Viva Zena, che Sûperba
a l'è staeta dai antighi nominä!...
Viva Zena, Dominante
dai moderni giustamente proclamä!...

III
Dunque sciû vegnî zenéixi
sõtta ä storica seû insegna
con San Zorzo, sõla degna
d'ûnî tûtti i çittadin.

Nobiltae, plebe, borghéixi
che de Zena àn faeto a stöia
con i nõmmi d'Andrìa D'Öia
de Colõmbo e de Mazzìn.

(segue ritornello)

horizontal rule

Quaexi dëxe secoli fa - mentre tûtte e ätre gente pregando tremmavan pe-o terrô che o mõndo o finisse - in ta nostra Zena, ch'a l'ammiava lontan e a preparava l'avvegnî, nascéiva a «COMPAGNA»: ûniõn, morale e materiale, commerciale e civile, pe-a paxe e pe-a guaera, de tûtti i çittadin de maexime localitae, lighae e stréiti, in abbraçço fraterno, da ûn solenne zûamento.

E «COMPAGNE», ch'ëan êutto, se elezéivan, cõmme cappi, di « Cõnsoli», i quae avéivan l'autoritae - in to stesso tempo - de governanti e de giûdiçi, de generali e de ammiragli; e a sto moddo i Zenéixi - indipendenti ormai, politicamente, da-i Feûdatäi e da-i Vescovi - davan origine, cö libero Comûn, ä gloriõsa Repûbblica de San Zorzo.

Sta nostra Societae, doppo all'incirca mill'anni - con propoxiti e fin che, paegi insemme e diversci da quelli d'allõa: o primmo e o segõndo articolo do Statûto ï elencan e ï indican - a s'é vosciûa reciammâ ä ciû nobile vëgia tradiziõn, e a s’é battezzä con l'antigo splendido nõmme, fando bombaea da lûmminõsa parolla A COMPAGNA in to sò confaõn.

 
Frontespizio e dicitura interna dello Statuto del 1954

Antigo esemplare do sigillo di Zeneixi introdûto in ti sigilli do Comune tra o 1216 e o 1222 cö motto: «GRIPHUS UT HAS ANGIT   SIC   HOSTES   JANUA  FRANGIT»

horizontal rule

[inizio pagina]

Intestazione dello Statuto del 1954

 

[inizio pagina]

I

A COMPAGNA, fondä o 21 de Zennâ do 1923, a l'é l'associaziõn di Zeneixi, amanti da sò Zena e da sò Ligûria, giõsi de antighe glorie, de bellesse, de tradizioìn, do dialetto e di costûmmi da sò gente e da sò çittae e regiõn, a-o de fêua e de d'äto a ogni ideologia politica.

A l’à e a doviä sempre avéi a sò sede a Zena; a sò lingua ûffìziale a l'é quella zeneise.

[inizio pagina]

II

Scopo de A COMPAGNA l'é de conseguensa quello de tegnî ûnïi e affiätae i Zeneixi, de moddo che possan, quande occõre, fâ sentî a sò võxe a tutte quante e Autoritae pe a tûtela de l’önô e de tradizioìn e pe a difeisa di interessi ligûri, di tràffeghi de Zena e do sò porto, con promeûve, parteçipâ e magara contribuî a-e iniziative zeneixi d'arte, coltûa, edûcaziõn fixica e morale, con de sezioìn speciali de A COMPAGNA stessa in te di ätri centri da Ligûria, e scinn-a in te de ätre regioìn d'Italia e fêua, dove ghe vive di Zeneixi.

A tessera de A COMPAGNA a l'impegna o socio a tegnî sempre äto o nõmme de Zena, a agiûttâ segõndo e proprie poscibilitae i Zeneixi che n'aggian besêugno, mettendo in pratica o spirito de A COMPAGNA e in te tûtte e manëe e in te tûtte e occaxoìn, operâ pe-o ben de Zena.

[inizio pagina]

III

Pêuan fâ parte de A COMPAGNA, presentae da ûn socio, e con domanda scrîta co-e generalitae, profesciõn e indirisso:

  1. I figgi de genitoî zeneixi, ò armeno de poae nasciûo a Zena ò in sciö territorio dell'antiga Repûbblica de Zena (1797), compreise e valli do Lëme e da Borbëa, anche se loiätri son nasciûi fêua.
  2. Tûtti i nasciûi a Zena ò in te l'antigo territorio da Repûbblica de Zena, anche se n'aggian i requixiti da lettera a), basta che ghe staggan da armeno vint'anni e parlan zeneise.

[inizio pagina]

IV

I soci pêuan ese: Effettivi e Onorari.

I SOCI EFFETTIVI pêuan ese:

  1. Soci ordinarii, che pagan a quota annua de çinqueçento lïe.
  2. Soci sostegnitoî, che s'impegnan a pagâ ûnna quota de mille lïe all'anno.
  3. Soci benemeriti: e personn-e che s'impegnan a contribuî con armeno çinquemïa lïe all'anno e i enti e associasioìn con armeno vintiçinquemïa.
  4. Soci vitalizi: pe questo l'é daeta facoltae ai soci sostegnitoî de versâ ûnna votta tanto ûnna sõmma rispondente ä capitalizassiõn a-o 5% da propria quota annua.

I nêuvi soci paghiàn ûnna quota d'accettaziõn de 200 lïe all'atto da consegna do statûto sociale e da tessera, dä quaae risâltiä a categoria ä quae appartegnan.

O Consolato o porriä stabilî ûnna «quota familiare» pe-i membri da famiggia di soci.

I SOCI ONORARI saiàn proposti da-o Consolato in consciderasiõn de meriti particolari: a nomina a saiä ratificä dä Consûlta.

I soci sostegnitoî, benemeriti e onorari riçeviàn ascì gratuitamente eventuali pubblicazioìn periodiche de A COMPAGNA.

Unna quota-parte di proventi de quote di soci de A COMPAGNA faxenti parte de sezioìn stacchae e di grûppi aggreghae a saiä devolûa a-e stesse istituzioìn ne-a mezûa stabilïa d'accordo con i sò dirigenti.

[inizio pagina]

V

No gh'è limite a-o nûmero di soci. Comme tali, a-i effetti de votazioìn, saiàn consciderae solo quelli in regola de pagamento armeno dell'anno precedente.

O versamento da quota o se doviä fâ, de regola, drento o primmo trimestre d'ogni anno, o presso a sede sociale, ò a mëzo postagiro con versamento in sciö conto corrente intestòu all'Associaziõn.

Passòu questo termine, e riçevûe relative saiàn consegnae all’esattõ incaregòu a schêuve a domicilio, aumentae de speise pe l'esaziõn.

I nêuvi soci pagan a quota annuale all'atto dell’ammisciõn.

[inizio pagina]

VI

Insegne de A COMPAGNA sõn:

  1. o Confaõn.
  2. a Bandéa zeneise cö Grifo.
  3. o Distintivo cö Grifo rõsso in campo gianco.
  4. a Tessera sociale.

Organi direttìvì de A COMPAGNA son:

  1. o Parlamento.
  2. a Consûlta.
  3. o Consolato.

[inizio pagina]

VII

O PARLAMENTO o l'é l'assemblëa generale di soci, e sõlo lë o l’à facoltae de modificâ o Statûto sociale.

O se riûnisce in sessiõn ordinäia, convocä da-o Consolato, ûnna volta all'anno, doppo a festa de San Zorzo, con preavviso ai soci armeno êutto giorni primma, a mëzo circolare, ò manifesto, e pûbblicaziõn in scï giornali.

Ogni duî anni o Parlamento o l'elëze 40 di 50 membri da Consûlta, e in ciû sei scindacatoî effettivi e quattro sûpplenti: tréi e doî in funziõn de probiviri, e ätrettanti in funziõn de revisoî di cõnti.

O Parlamento o l'apprêuva e relazioìn e i rendicõnti annuali do Consolato, o fissa e direttive generali, o delibera in sce l'eventuale costitûzion de nêuve sezioìn speciali e in scë partecipazioìn a sensi dell'art. 2.

Ogni votaziõn a saiä faeta con scheda segretta; quande l'assemblea a-o delibere, a saiä faeta pe acclamaziõn.

O Parlamento o porriä ëse radûnòu in sessiõn straordinäia dietro domanda da maggioranza di Cõnsoli ò di Consûltoî, oppûre de armeno çento soci. A domanda a doviä ëse presentä pe scrïto e motivä a-o Consolato.

L'eleziõn da Consûlta e ogni proposta de variaziõn a-e quote sociali, ò de particolare importanza ò impegno pe l'Associaziõn, a porriä ëse faeta a mëzo de «referendum» tra i soci con votaziõn pe scrito a domicilio e scrûtinio in seduta pubblica.

[inizio pagina]

VIII

A CONSULTA, costituïa de 50 Consúltoi - di quae: 40 eletti da-o Parlamento, e dëxe nominae a maggioransa assolûta dä Consûlta stessa pe crovî eventuali vacanze e a rappresentâ de nêuve sezioìn stacchae ò associazioìn colleghae - a delibera in scë direttive particolari, piggiando in esamme ogni proposta relativa a-e varie attivitae de A COMPAGNA.

A l'elëze tra i sò membri o Consolato; a ratifica a sò opera insemme a quella de varie commiscioìn; a delibera in scï cõnti de gestiõn, in scë relazioìn e rendicõnti annuali da sottopõnn-e all'approvaziõn do Parlamento.

In sce proposta do Consolato, a decidde ascì in merito a eventuali contribûti cõmme l'é previsto dall'art. 2.

Tõcca ä Consûlta a nomina do Portabandëa.

A Consûlta a se riûnisce in sede deliberativa armeno ûnna votta a-o meise: e sò riûnioìn saiàn sempre presciedûe da ûn Cõnsole nominòu votta pe votta.

Fa parte da Consûlta ûn rappresentante pe ogni seziõn esterna de A COMPAGNA e pe ogni associaziõn collegä.

[inizio pagina]

IX

O CONSOLATO o l'é l'organo rappresentativo e esecûtivo de A COMPAGNA, e o l'é composto:

  1. Da-i Cõnsoli anzién.
  2. Da ûnze Cõnsoli eletti che dûan in càrega duî anni. Tra tûtti questi o l'elëze:
    1. Duî Cõnsoli che rappreséntan a Prescidensa e restan in càrega duî anni.
    2. Un Cõnsole «Gran Cançellë» in funziõn de Segretäio Generale e conservatõ dell'archivio.
    3. Un Cõnsole Segretäio pe-o disbrigo de pratiche amministrative, l'inquadramento di soci e a tegnûa da contabitae, con titolo e funziõn de «Vice-Cançellë».
    4. Un Cõnsole «Tesorë» pe-a tegnûa da cascia e a cûra do patrimonio sociale.
    5. Sei Cõnsoli a cappo de varie attivitae:
      1. Giunta de Cerimonie, manifestazioìn celebrative, culturali, folkloristiche, ricreative, ecc.
      2. Uffizio Conservoéi do mâ, tràffego e turismo.
      3. Uffizio Stûdii, edilizia, arte e bellesse natûrali.
      4. Uffizio Sanitaee Soccõrso.
      5. Uffizio Economato e manûtenzion da sede.
      6. Uffizio Stampa e Propaganda.

O Consolato o propõnn-e e direttive da seguî ä Consûlta e, quande queste son staete approvae, o ne cûra a missa in atto; o l’à in cûstodia o patrimonio sociale e o relativo inventäio; o controlla l'attivitae de Commiscioìn e o ne presenta e relazioìn annuali ä Consûlta pe-a ratifica, o prepara e relazioìn annuali morali e finanziarie da presentâ a-o Parlamento.

O nomina tra i soci i membri de commiscioìn e di ûffizii, con facoltae de ciammâ a fâne parte anche di non soci che aggian, però, ûnna particolare competenza.

Ghe spetta o giûdizio in sce l'ammisciõn ò no d'ûn nêuvo socio: o porriä accettâlo o respìnzilo sensa dovéi specificâne i motivi.

Quelli soci che pe sei votte de seguito son staeti eletti Cõnsoli, piggiàn o titolo de «Cõnsole Anziàn» e faiàn, de diritto, parte do Consolato.

E decisioìn do Consolato - ch'o se raduniä, de norma, tûtte e settiman-e - saiàn valide se ottegniàn a maggioransa assolûta di võti di componenti.

[inizio pagina]

X

Tútte e càreghe sociali son gratuite, e no porriàn ëse conferîe a soci che pe eventuali prestazioìn percepiscian indennitae a carattere permanente.

I componenti do Consolato che sensa motivo giûstificòu non intervegnissan pe ciû de trei meixi a-e assemblee, scazziàn da-e rispettive càreghe e doviàn ëse sostituïi: a sostitûzion eventuale di Consûltoî a saiä faeta a mente dell'art. 8.

[inizio pagina]

XI

O Consolato o porriä procede a mezûe disciplinari a càrego de soci: queste van da-o semplice reciamnio verbale scinn-a a l'espûlsciõn. 0 Socio colpïo o l'à diritto de ricorrî a-o collegio di Scindacatoî Probiviri.

[inizio pagina]

XII

A COMPAGNA a no porriä ëse sciolta scinchéi sò soci no se ridûessan a meno de çento, e sõlo con deliberaziõn a maggioranza di soci restae.

O patrimonio o doviä, in tale caxo, ëse destinòu a ûnn'Opera Pia de fondaziõn zeneise.

APPROVÔU DA-O PARLAMENTO
IN DAETA 19 DEXEMBRE 1954

[inizio pagina]

DISPOZISION TRANXITORIA

A COMPAGNA a s'impegna a tegnî vivo e operante o movimento pe riûnî tõrna ä Moae Zena quelle taere e comûni ligûri che àn sempre faeto parte dell'antiga Repûbblica Zeneise e che ûn decretto mancin do secolo passòu o l'à attribuîo a provinçîe d'ätre regioìn.

Se tratta de taere de ûsanze e de dialetto zeneixi, comûni che se ciamman sempre in gran parte «ligûre», comme: Nêuve, Rocchetta, Cabella, Albera, ecc., e che in gran parte, specialmente a valle do Lëme, parlan zeneise sc-cetto: tûtta gente che ogni votta ch'a l'à posciûo a n'à mancòu de manifestâ a sò voentae de riûnise finalmente ä Famiggia Ligûre e a Zena Moae.

[inizio pagina]